Opis projektu

  • Streszczenie projektu

    Przedmiotem projektu jest opracowanie i wykonanie demonstratorów podzespołów fotela do pojazdów szynowych z wykorzystaniem nowej generacji, przyjaznych środowisku materiałów – struktur kompozytowych o obniżonej palności, zdefiniowanych cechach przeciwdrobnoustrojowych i z dodatkami ułatwiającymi degradowalność i/lub kompostowalność. Zakłada się:

    • opracowanie parametrów przetwórstwa biokompozytów na bazie polimerów termoplastycznych z dodatkami z surowców odnawialnych,
    • przygotowanie uniepalnionych kompozycji żywicznych zawierających proekologiczne dodatki pochodzące ze źródeł odnawialnych,
    • nadanie kompozytowym elementom fotela właściwości przeciwdrobnoustrojowych poprzez dodatek substancji pochodzenia roślinnego z grupy terpenoidów, polifenoli (np. tymolu, kwercetyny, hesperydyny, propolisu),
    • wprowadzenie do kompozytów wielofunkcyjnych dodatków, związków pochodzenia roślinnego oraz zwierzęcego należących do grupy polisacharydów, poliestrów i polipeptydów, pochodzących m.in. z odpadów przemysłu garbarskiego i drobiarskiego, które poprawią degradowalność wytwarzanych z ich udziałem produktów oraz ograniczą ilość stosowanych w produkcji tworzyw sztucznych,
    • wyznaczenie czasu życia kompozytów i opracowanie profilu ich degradowalności.


    W wyniku realizacji projektu zostanie osiągnięty IX poziom gotowości technologicznej poprzez wykonanie demonstratorów podzespołów foteli – elementów podłokietnika, nośników siedziska/oparcia i osłony fotela, które będą charakteryzować się zdolnością do wdrożenia.

    Rezultatem projektu będzie możliwość wykonania foteli wzmagających poczucie bezpieczeństwa użytkowników oraz zmniejszających obciążenie środowiska naturalnego odpadami zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej w dokumencie „Europejska strategia na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym” z 2018r.

  • Summary

    The subject of the project is to develop and implement the prototypes of railway seat components using the new generation of environmentally friendly materials - composite structures with reduced flammability, defined antimicrobial features and with additives facilitating degradability and/or compostability. Main assumptions:

    • development of biocomposites processing parameters based on thermoplastic polymers with additives such as renewable raw materials,
    • preparation of flame-retardant resin compositions containing pro-ecological additives derived from renewable sources,
    • adding antimicrobial properties to the composite elements of seat by using substances of plant origin from the group of terpenoids, polyphenols (e.g. thymol, quercetin, hesperidin, propolis),
    • introduction of multifunctional additives, compounds of plant and animal origin belonging to the group of polysaccharides, polyesters and polypeptides to composites, originating, among others, from tanning and poultry industry wastes, which will improve the degradability of products produced with their participation and reduce the amount of plastics used in the production,
    • determining the composites' lifetime and developing a degradability profile.


    As a result of the project, technological readiness level 9 will be achieved by making demonstrators of the components of the seat - prototypes of the armrest, seat/back supports and the seat cover, which will be characterized by their implementation capacity.

    The project will create the possibility of making railway seats that increase the sense of user safety and reduce the waste pollution of the environment in accordance with the guidelines of the European Commission in the document 'European strategy for plastics in the circular economy' from 2018.

  • Obszar prac

    Podzespołami, na które zostaną opracowane materiały o nowych właściwościach będą: epoksydowo-szklane nośniki oparcia/siedziska, na których jest mocowany układ tapicerski oraz nakładka na podłokietnik i osłona z tworzywa termoplastycznego. Nośniki mają mieć poprawioną degradowalność i być kompostowalne, natomiast nakładka i osłona ma mieć właściwości co najmniej bakterio-lub/i grzybostatyczne (Rys.1).

    Podzespoły fotela kolejowego muszą, poza wymaganiami palno-dymowymi, spełniać wymagania fizyko-mechaniczne i wytrzymać określone naciski sił wyżej pokazane (Rys.2).

    Również każdy z zamontowanych podzespołów, w skład którego będą wchodzić opracowane materiały musi spełnić wskazane na rysunku wymagania pod względem ich użyteczności i przejść cykl badań dynamicznych (Rys.3).

    Zbudowany fotel wyposażony w opracowane materiały musi być wygodny, zapewniający komfort użytkowania. Komfort jest sprawdzany za pomocą badania fotela z wykorzystaniem manekina trójwymiarowego, określając kąt odchylenia siedziska od poziomu, kąt oparcia od pionu i porównując je w zaleceniami katy UIC 567 (Rys.4).

  • Scope of work

    The components for which materials with new properties will be developed: epoxy-glass backrest / seat carriers, on which the upholstery system is attached, as well as an armrest pad and a thermoplastic cover. The carriers are intended to have improved degradability and be compostable, while the cap and cover are intended to have at least bacterial and / or fungistatic properties (Fig.1).

    Railway seat components must, in addition to the flammable and smoke requirements, meet the physical and mechanical requirements and withstand the specified pressures of the forces shown above (Fig.2).

    Also, each of the installed components, which will include the developed materials, must meet the requirements indicated in the drawing in terms of their usability and undergo a cycle of dynamic tests (Fig.3).

    A constructed armchair equipped with the developed materials must be comfortable, ensuring comfort of use. Comfort is checked by testing the chair with a three-dimensional dummy, determining the angle of the seat from the horizontal, the angle of the backrest from the vertical and comparing them with the recommendations of UIC 567 (Fig.4).